Niepreferencyjne Świadectwa Pochodzenia

FAQ
Czym jest niepreferencyjne świadectwo pochodzenia?
Niepreferencyjne świadectwo inaczej „Certificate of Origin”, to dokument potwierdzający kraj pochodzenia towaru, ale nie uprawniający do preferencyjnych stawek celnych. Jest wymagane przez organy celne kraju importu lub na podstawie indywidualnych ustaleń między eksporterem a importerem.
Jak uzyskać niepreferencyjne świadectwo pochodzenia towaru?
Aby uzyskać niepreferencyjne świadectwo pochodzenia towaru, należy złożyć wniosek w Krajowej Izbie Gospodarczej (KIG). Wnioskowanie może odbywać się online przez platformę co.kig.pl lub tradycyjnie, poprzez złożenie odpowiedniego formularza
i dokumentów.
Ile wynosi czas oczekiwania na wydanie niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia?
W przypadku procedury tradycyjnej świadectwo pochodzenia jest wystawiane po otrzymaniu poprawnie wypełnionego druku wniosku o wydanie świadectwa oraz kompletnej papierowej dokumentacji potwierdzającej pochodzenie eksportowanego towaru.
W przypadku ubiegania się o cyfrowe niepreferencyjne świadectwo pochodzenia dokument można pobrać samodzielnie z systemu co.kig.pl po zakończeniu procedury wnioskowania.
Jak długo ważne jest świadectwo pochodzenia?
Ważność dokumentu różni się w zależności od kraju importera, sugerujemy potwierdzanie tej kwestii bezpośrednio z zagranicznym kontrahentem.
Czy można uzyskać świadectwo elektronicznie?
Tak, Krajowa Izba Gospodarcza umożliwia wnioskowanie o cyfrowe niepreferencyjne świadectwo pochodzenia poprzez platformę co.kig.pl. Wnioskowanie online nie wyklucza możliwości uzyskania papierowej wersji świadectwa, wystarczy zaznaczyć w systemie potrzebę uzyskania wydruku.
Czy potrzebna jest legalizacja świadectwa w ambasadzie?
Niektórzy importerzy wymagają dodatkowej legalizacji konsularnej. W przypadku takiego wymogu, przy wnioskowaniu o elektroniczne niepreferencyjne świadectwo pochodzenia należy zaznaczyć w systemie co.kig.pl potrzebę wydruku tego dokumentu.
Jakie dokumenty należy dostarczyć do wniosku o wystawienie niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia?
Informacje na temat tego jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku znajdują się w zakładce ‘Rodzaje załączników do wniosku o wystawienie świadectwa pochodzenia” na stronie https://kig.pl/uslugi/karnety-ata-legalizacja/swiadectwa-pochodzenia-eksport/
Należy pamiętać, że każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie i rodzaje załączników mogą się różnić w zależności od sprawy.
Gdzie znaleźć kod taryfy celnej?
Kodu taryfy celnej towaru należy poszukiwać na stronie ISZTAR4
https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/
Czy można ubiegać się o świadectwo do kraju Unii Europejskiej?
Tak, ale w uzasadnionych przypadkach, które są rozpatrywane indywidualnie.
Kto może podpisać wniosek i inne oświadczenia wnioskodawcy?
Dokumenty wnioskodawcy, w tym wniosek, oświadczenia i inne załączniki do wniosku, podpisują osoby upoważnione wymienione w dokumentach rejestracyjnych firmy zgodnie ze sposobem reprezentacji, np. członkowie zarządu, właściciele lub pełnomocnicy powołani przez wymienione osoby po dostarczeniu pełnomocnictwa. W przypadku pełnomocnictwa należy pamiętać o konieczności wniesienia opłaty skarbowej.
W tradycyjnej procedurze wzory podpisów osób podpisujących są weryfikowane w oparciu
o uwierzytelnione wzory dostarczone do KIG BLCA.
W przypadku ubiegania się o cyfrowe niepreferencyjne świadectwo pochodzenia, dokumenty podpisywane są elektronicznie (podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym)
Czy w celu uzyskania niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia konieczne jest osobiste stawiennictwo przedstawiciela firmy?
Wnioskowanie online wyklucza taką konieczność. Wszystkie formalności w tym: podpisanie, złożenie, opłacenie wniosku oraz pobranie świadectwa, załatwiane są elektronicznie w systemie co.kig.pl
Nie ma też takiej konieczności ubiegając się o świadectwo w procedurze tradycyjnej. Zarówno składanie dokumentów, jak i odbiór wystawionego świadectwa można zrealizować korespondencyjnie. Należy jednak pamiętać, że w przypadku procedury tradycyjnej konieczne jest dostarczenie papierowych wersji właściwych dokumentów rejestracyjnych, wzorów podpisów i dokumentów niezbędnych przy ubieganiu się o wystawienie świadectwa pochodzenia.
Jak potwierdzić wzór podpisu osoby upoważnionej?
Jest to konieczne przy ubieganiu się o niepreferencyjne świadectwo pochodzenia w procedurze tradycyjnej. Wzór podpisu osoby upoważnionej, która będzie podpisywała wniosek i inne oświadczenia można potwierdzić: notarialnie na stosownym formularzu lub przedstawiając oryginalną kopię karty wzorów podpisów bankowych, na której pracownik bankowy potwierdził tożsamość i wzór podpisu osoby lub zgłaszając się osobiście do KIG, gdzie wzór podpisu zostanie nieodpłatnie potwierdzony po okazaniu dokumentu tożsamości.
Co zrobić aby uzyskać duplikat niepreferencyjnego świadectwa pochodzenia?
Jest to możliwe jedynie przy ubieganiu się o świadectwo pochodzenia w procedurze tradycyjnej. Dopuszczalne jest wystawienie duplikatu świadectwa pochodzenia
w uzasadnionych przypadkach np. kradzieży, utraty lub zniszczenia oryginalnego świadectwa pochodzenia. W celu uzyskania duplikatu świadectwa pochodzenia należy dostarczyć wypełniony druk świadectwa pochodzenia, wypełniony i podpisany przez upoważnionego przedstawiciela firmy wniosek o wydanie świadectwa pochodzenia zawierający podanie przyczyny ubiegania się o wystawienie duplikatu. W przypadku wnioskowania o wystawienia duplikatu w na druku świadectwa w polu nr 5 „Uwagi” należy wpisać „Duplicate of Certificate of origin no dated ……”.
Czy można uzyskać niepreferencyjne świadectwo pochodzenia już po wysyłce towaru?
Tak. W takim przypadku można ubiegać się o wystawienie świadectwa pochodzenia w trybie retrospektywnym. Dodatkowo, oprócz wymaganych dokumentów, należy dołączyć do wniosku o wydanie świadectwa pochodzenia komunikat CC599C potwierdzający dokonanie wywozu towaru.
Czy świadectwo wystawia się na poszczególne towary czy na partię towaru?
Niepreferencyjne świadectwo pochodzenia wystawia się albo na określony towar albo na partię towaru obejmującą różne towary będące przedmiotem eksportu. Jeżeli wysyłka jest realizowana przy wykorzystaniu różnych środków transportu, świadectwo pochodzenia powinno być wystawione na każdą partię towaru oddzielnie.
Kto może ubiegać się o niepreferencyjne świadectwo pochodzenia?
O wystawienie świadectwa pochodzenia może ubiegać się firma eksportująca lub wywożąca towary poza terytorium Polski, która jest zarejestrowana oraz posiada siedzibę na terytorium RP.
Firma unijna /europejska realizująca wysyłkę z Polski może wnioskować o świadectwo za pośrednictwem polskiej firmy (producenta, spedytora, agencji celnej).
Jakie informacje znajdują się na niepreferencyjnym świadectwie pochodzenia?
Na świadectwie pochodzenia należy umieścić m.in.:
- dane adresowe wnioskodawcy/eksportera,
- dane adresowe odbiorcy/importera,
- pochodzenie towaru,
- nazwę i rodzaj towaru oraz jego ilość lub wagę.
Oprócz obowiązkowych danych na świadectwie pochodzenia mogą znaleźć się informacje wymagane przez importera np. szczegółowy opis towaru, jego pakowania, nazwa producenta, środek transportu. Jeżeli świadectwo jest wystawiane po dokonaniu wysyłki konieczne jest wpisanie w polu nr 6 „Uwagi” Issued retrospectively”, a w przypadku wnioskowania o wystawienia duplikatu (tylko w przypadku procedury tradycyjnej) w polu nr 6 „Uwagi” „Duplicate of Certificate of origin no dated ……”.
Co w przypadku rezygnacji z ubiegania się o świadectwo pochodzenia po uruchomieniu procedury?
W przypadku rezygnacji z ubiegania się o świadectwo pochodzenia po zakończeniu procedury eksporter obciążony jest kosztami czynności związanych z uruchomieniem procedury wystawienia świadectwa pochodzenia zgodnie z obowiązującym Cennikiem.
Świadectwo pochodzenia towaru to bardzo ważny dokument, jeśli chcesz sprawnie realizować transakcje handlowe z zagranicą. Ten dokument eksportowy, potwierdzający kraj, z którego pochodzi Twój towar, jest wymagany przez służby celne kraju importującego. Jego posiadanie ułatwia procedury odprawy oraz wzmacnia relacje z partnerami biznesowymi.
Niepreferencyjne świadectwo pochodzenia możesz uzyskać szybko i wygodnie za pomocą platformy internetowej opracowanej przez KIG — to jedyne takie rozwiązanie dostępne w Polsce. Przed złożeniem wniosku warto sprawdzić, czy odbiorca nie wymaga legalizacji dokumentu. W takim przypadku konieczne będzie wystąpienie o wersję papierową. Sprawdź świadectwa pochodzenia niepreferencyjnego – tradycyjna procedura.
Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia towarów to
- Potwierdzenie pochodzenia eksportowanego towaru
- Spełnienie wymogu administracji celnej kraju importera
- Dokument ułatwiający odprawę towarów
- Do tej pory dostępne tylko w wersji papierowej w KIG i urzędach celnych.
Od maja 2025 r. dostępne także online
Jak krok po kroku uzyskać w KIG cyfrowe świadectwo pochodzenia?
- ODWIEDŹ PLATFORMĘ
Wejdź na dedykowaną stronę co.kig.pl - ZAREJESTRUJ SIĘ I ZŁÓŻ WNIOSEK
Załóż konto użytkownika, podając niezbędne dane. Następnie wypełnij intuicyjny formularz wniosku online o niepreferencyjne świadectwo pochodzenia. - ZAŁĄCZ WYMAGANE DOKUMENTY
Do wniosku dołącz elektroniczne kopie niezbędnych dokumentów, takich jak m.in. faktura eksportowa, faktury zakupu, dokumenty potwierdzające pochodzenie towarów (szczegółową listę znajdziesz na platformie). Wysyłka wniosku jest równoznaczna z jego złożeniem do rozpatrzenia. - PODPISZ, ZAPŁAĆ I WYŚLIJ
Po zatwierdzeniu wniosku przez naszego operatora, podpisz elektronicznie formularz za pomocą Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. - GOTOWE!
Po pozytywnej weryfikacji podpisanego wniosku, otrzymasz elektroniczne Świadectwo pochodzenia, które umożliwi Ci sprawny przewóz towarów przez granice.
Niepreferencyjne świadectwa pochodzenia towarów – masz pytania?
Napisz do nas: swiadectwapochodzenia@kig.pl
Zadzwoń:
tel.: + 48 22 630 97 03
tel.: + 48 22 630 96 17
tel.: + 48 22 630 96 79
tel.: + 48 22 630 99 07
Zespół Świadectw Pochodzenia
ul. Trębacka 4, pokój 04 (parter)
00-074 Warszawa
Pobierz PDF
Wszystko o e-świadectwach w skrócie